20100608

blå blom.

klicka på bilden!



irisen vid dammen hade, trots regn och grå himmel, slagit ut när jag kom hem från jobbet.
så fin. och när alla blommar blir det ännu snyggare! sort? det vette sjutton...
någon annan kanske vet?

nävorna, jag tror dom heter geranium pratense "purple haze" eller kanske "rozanne", blommar också nu. dom brukar vara ihärdiga hela sommaren om man klipper ner dom med jämna mellanrum.



hittade en luskoloni "abnormus" på massor av grenar på hängsälgen. den behövde ändå ansas så jag klippte bort grenarna som var angripna och lite till. fortsatte att ansa den japanska dvärgpilen när jag ändå var i farten.
antagligen är det inte alls läge, men det är det bästa med att vara lite nybörjare... man behöver inte veta allt. och jag tror att de flesta träd klarar med beskärning än vad man tror.

11 kommentarer:

  1. Njuter dina vackra irisar, säkert strandiris men jag vet inte vad sorten heter. Men man behöver inga namn när man njuter fägringen....

    SvaraRadera
  2. Iris sibirica tror jag, underbara bilder! Mina blommar inte ännu, allt är sent här nere i Skåne, ha det gott/Sophia

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att du hittade till oss förresten, du är varmt välkommen tillbaka! Besöker gärna din blogg igen! Vänligen Cecilia och Vi tre & trädgård

    SvaraRadera
  4. tack sophia, bildgooglade på dom och semanpåmaken! den var det!

    SvaraRadera
  5. Räcker det inte med iris? ;)

    Nävorna, är det de som jag kallar midsommarblomster? Vi har massa blåa och några vita (de är gudomliga!) men jag hade ingen aning om att de blommar om! Måste testa att klippa ner dem när de blommat över.

    SvaraRadera
  6. Aha - då fick jag också ett namn. Jag brukar bara säga 'Strandiris' om mina som ser ut som dina......

    Härliga bilder - nu är det gott att leva!

    Kram
    /Charlotte

    SvaraRadera
  7. Din sibiricairis tillsammans med perukbusken = så fint.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  8. Så mycket fint du visar. Verkligen en fin trägård.
    Gillade bilden med fötterna när du ligger i uterummet.
    Var var det du bodde?? Har lite dålig koll på alla.
    Flotta blåa blombilder du bjuder på.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  9. Jag är ingen blå person men blå blommar är jag mycket svar för med sin otroliga lyskraft.

    Jag, som också är lite nybörjare, tänker också att "det går nog" när jag är framme och skär lite här och där. Hittils inga tecken på att det skulle vara fel....

    Ha en bra dag i morgon,
    Maria

    SvaraRadera
  10. Kul med en ny blogga att kika in till. Många fina och mysiga bilder du bjuder på:)
    Tror som de andra att det är en strandiris. Ha det gott!

    SvaraRadera
  11. Vilken fin blogg du har! Det var roligt att du hade hittat till min blogg. Jag har lagt mig som följare av din och återkommer gärna!
    Ha det gott!
    Christina

    SvaraRadera