20100610

kaoset och strukturen.


innan vi skulle flytta in i huset och trädgården förra våren, bad jag den förra ägaren att gå en tur med mig och berätta om trädgården. vad som växte var? vad den lille gröna hette, trädet där, vad är det? osv.
jag hade såklart med mig penna och papper och skrev allt vad glöden höll. en kaotisk ritning som ni ser. det blev inte bättre av att hon som berättade pratade dansksvenska och vissa arter kunde hon bara det danska namnet på.
det var mycket jag inte hade en aning om heller. MER än nu.
gillar min tolkning av marktäckaren myskmadra.
(ni ser det uppskrivet på skissen)
jag trodde det hette musmatta, ett bra tag.
snacka om dataskadad!

därför ägnades mycket av förra sommaren till att lära mig vad jag hade. att identifiera vad som fanns och vad man gör med det. jag googlade, fråga folk i olika forum om identifieringshjälp på odla.nu. snackade med duktiga människor och skrev upp.
allt detta har resulterat i en ritning (se nedan), och i den här bloggen.
det är lite folk som undrar hur jag gjort den, om det finns något program eller liknande man gör sådana i.
jag har gjort den i illustrator, ett illustrationsprogram för mac. jag jobbar ju med den typen av program, så om man kan det så är det en rätt basic skiss som utgår från en bild på tomtritningen.
när jag gjort det så fyllde jag den lite på frihand med gångarna, rabatterna, gräs, berg och symboler som ska föreställa träd.
sen vad det bara att märka ut duttar med nummer och gå ut och kolla vad som växer just där. jag fyller på listan efterhand jag hittar eller planterar nytt. och det är väl lite meningen att det ska vara ett levande dokument. som jag uppdaterar under sidan VÄXTLISTA/VAD ÄR VAD PÅ KARTAN?

för mig är egentligen hela den här bloggen ett redskap för att lära mig mer, och få utlopp för detta nörderi. jag blir otroligt inspirerad av alla andra trädgårdsbloggar jag följer och är helt överväldigad över vad folk engagerar sig och kommenterar!

tack för det!

10 kommentarer:

  1. Jätte bra med en skiss på trädgården, och en växtlista på samma gång. Jag gjorde fina listor och skisser på min trädgård de första fyra åren sen kom barn nummer tre och då tog det liksom slut..men min trädgård är väldigt stor och tomten är 3 tunnland, så din är mer gripbar..
    Sophia

    SvaraRadera
  2. ...och lättare att ändra i datorn när man gör om i trädgården....
    Vill också ha...

    SvaraRadera
  3. då får jag skynda mig innan trean kommer i september! och ja, 3 tunnland är något mer än 780 m2!
    :-)

    SvaraRadera
  4. Hej. Tack för kommentar hos mig. Vilken härlig trädgård du har! och vilka vackra bilder du visar upp :)
    Tjingeling
    Monica

    SvaraRadera
  5. Så himla kul!!

    Jag, som också har en nyväckt trädgårdspassion förstår precis vad du pratar om.

    Jag gillar verkligen din trädgårdsbild. Ska nog försöka mig på att göra en sådan (med massor av hjälp av min dataingenjör till man:o)).

    Ha en skön dag i morgon,
    Maria

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Kul att hitta till din fina blogg :-) Och roligt att se att det är fler som ritar trädgårdar (såklart, vad annars om man är trädgårdsnörd ;-) Själv håller jag på med nån slags trädgårdsdesign basic åt mig själv och min trädgård för att få lite grepp om vad jag egentligen har och har tänkt. Plus att det förstås är himla kul!
    /Annika

    SvaraRadera
  7. Vilken dröm att ha en sådan skiss över sin trädgård..... Jag har försökt att rita för hand, men är helt hopplös.... Förvarar allt på små lappar och i huvudet i stället.... :-)

    Ha det bra!
    /Charlotte

    SvaraRadera
  8. Oj va du är duktug!!! Jag började som dig med att rita upp och skriva fast i photoshop. Nu lägger jag istället alla ettiketter som hör till ett visst land i en bytta så jag har koll på vad tex just alunroten hette eller så. Jag önskar mig mer struktur och ordning, din skiss är ju helt fantastisk.

    /nina

    SvaraRadera
  9. Det där ser ju så otroligt bra ut. Själv började jag med att fylla i en trädgårdsdagbok första året, och sedan har jag då köpt ny i fjol och i år. Nu börjar det bli riktigt opraktiskt när jag får leta i tre dagböcker för att hitta namnen på växter. Fullständigt värdedlöst!!!
    Oj om man vore datanörd!!! Hälsn mimi

    SvaraRadera
  10. Jättefin skiss - och vilken bra form på tomten ni har. Just genom att den är lite vinklad gör ju att den har större möjligheter än en kvadratisk tomt.
    Trevlig helg!
    RUben

    SvaraRadera