20100604

hjälp mig! willy, foxy eller något helt annat?

klicka på bilden!





en av dom skojiga sakerna med att överta en redan uppväxt trädgård är alla nya sorter av växter man får lära sig namnet på. det har blivit en hel del googlande detta året. det är en bra känsla när man tillslut har bestämt art och vet vad det är. jag har försökt vara försiktig när det gäller att dra upp sådant som jag tror är ogräs. några missar har jag gjort, men en sak man ska bli lite misstänksam på är om plantan sitter hårt med djupa rötter. då kanske man ska börja fundera...
här är en klematis som jag inte lyckats få ett namn på.
det är en alp klematis (eller?) men vad sjutton heter den?
vet någon så hojta gärna till!
min sambo tycker den tar väl mycket av rosédrickarplats på altanen. den växer och hänger över räcket. och den TRIVS om man säger så...
lillasyster får iallafall plats.
och hela duplolådan också!

3 kommentarer:

  1. Kan din klematis vara en Propertius?
    Anemone trullifolia är ca 15 cm hög.
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Vi klipper ner vår klematis (jackmanii) varje höst. Då tar den inte för mycket rosédrickarplats :)

    Det här är en fin variant! De har ju så underbara blommor!

    SvaraRadera
  3. propertius! det måste det vara.
    tack birgitta!

    SvaraRadera