20100607

planteringsnoja!


jag har börjat rensat bort en del bergenia från ett berg i trädgården.
fram kom en ypperlig plats för lite stenparti-trivandes växter.
men vad eller vilka ska få bo där?
berget vetter åt sydost och där är väldränerat. på högsommaren växer gräsen i förgrunden till sig och döljer en bit av planteringen från vinkeln som bilden är tagen i.
kanske vår/försommarblommande växter vore bäst? alternativt växter med lite höjd?
jag har en del perovskia på ett annat ställe på berget som jag tycker är snyggt, men det kanske är lite trist med samma sort igen?
funderar även på om man skulle kunna sätta någon slags buske där? med något marktäckande, försommarblommande under?
bakom står en av dom vingade benvedarna. det är också en grej att tänka på. den blir magiskt röd på hösten. kanske det ska passa med den då?

hjäääälp!
man kan ju bli sinnessjuk av att ta hänsyn till allt. men det är skoj att tänka och planera fram och tillbaka...

hur som helst, tips mottages tacksamt!

hur skulle du gjort?

14 kommentarer:

  1. Vilken trevlig blogg jag hittat.
    Du har ju många bra funderingar och svaren har du ju gett redan.
    Plantera det du skulle vilja ha , du kan ju ta av någon växt som du kan dela och sedan om du känner att det inte blev bra så är det ju bara att byta.
    Du har ju så mycket som du kan ta av. Att plantera en växt på flera ställen kan ju hålla ihop hela planteringen.

    Lycka till med ditt beslut.
    Ha en fin fortsättning på veckan
    kramen/Gunilla

    SvaraRadera
  2. Känner igen mig i dina funderingar... och håller med Gunilla...... :-)

    Jag brukar oftast gå på vilken känsla jag vill få fram. Vad saknas då i planteringen? För mig är trädgård först helheten och sen detaljerna.

    En annan sak jag brukar tänka på också är blickfång i trädgården. Hur ser det ut när jag vänder mig om... vad fastnar blicken på då?

    Tro nu inte att jag har allt så där 'helhetsmässigt' och med fina vyer vart än man vänder sig.... Men jag skulle vilja ha det så :-)

    Lycka till! Det bästa är att man kan ändra tills man blir nöjd :-)

    Ha en bra kväll!
    /Charlotte

    SvaraRadera
  3. Glömde säga: vilket fint berg du har.... Gillar sånt! Det tillför så mycket charm till en trädgård!

    SvaraRadera
  4. tackar för både bergsberöm och bra tankar! ibland kan jag bara av ren magkänsla välja sånt jag tycker är fint, så visar det sig att det ite alls fungerar just där... bättre att ta det lite lugnt.

    lotta

    SvaraRadera
  5. Här finns ännu en trevlig blogg, tack för ditt besök hos mig, som gjorde att jag hittade hit. Så trevligt du verkar ha det i en gammal trädgård. Det är ett arv, som man måste förvalta väl, men man får ju inte glömma bort sitt eget behov o längtan.
    Jag älskar daggkåpa, kunde inte det vara nåt i berget, tillsammans med Nepeta(kattmynta) eller lavendel. De färgerna är så fina ihop, och blommar HELA sommaren, om du klipper ner dem efter första blomningen. Stor Ormrot likaså vackert rosa på höga stänglar...
    Och så naturligtvis olika sorters gräs1
    ja, du, det finns ju massor att välja på...Lycka till!
    Lena

    SvaraRadera
  6. Hej Lotta!
    Tack för kommentar hos mig. Apropå ditt berg, kolla in bloggarna Anjas Hill och Hanneles paradis på Hisingen, båda bor på ett berg, typ.
    Hälsningar Inger

    SvaraRadera
  7. Alunrot...samma som du har nere till vänster i bilden skulle vara fint mot den rödvingade...

    SvaraRadera
  8. Åh, så fint du har det - både hemma och i bloggosphären! Hit kommer jag gärna igen.

    SvaraRadera
  9. Oj, så vackert!!!! Tycker inte du behöver plantera något alls! Det är så vackert som det är. Annars, titta in hos Anja på Anjas Hill, där får du mycken inspiration!!!
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Tack för titten hos mig!
    Vilken fin blogg du har!
    Berget är underbart vackert, kuperad terräng i trädgården ger det lilla extra och jag är lite avis bara ;)
    Med tanke på planteringen finns det en mängd växter som går fint i sammanhanget, men det är du som skall sätta din prägel i trädgården och det är så med växtval som med frukter, de behöver mogna för att bli smakfullt ;)
    Lycka till!
    Må gott! / Bea

    SvaraRadera
  11. Hej där :) Kul att du skrev en kommentar hos mig, så jag hittade dig! Vilken underbar trädgård och hus ni ser ut att ha! Suck... så där alldeles lagom uppvuxen och med färdiga växter - och ditt uterum *dubbelsuck* :) Jag bor också i Göteborg - kul! Då har du möjlighet att ta dig till Botaniska och fynda bland deras små, söta växter till ditt berg. Kanske något litet i kontrast med det uppväxta, yviga? Ser att du fått tips om Anjas blogg och hon är så förtjust i små, söta blommor, mycket alpiner som vill växa på berg, lite kargt och i grus. Peter Korns trädgård känner du kanske till, där växer ju allt! och där kan du säkert hitta små rariteter :) Har inte själv varithos Peter men många åker dit och njuter och köper växter, lär vara vackert :)

    Lycka till med din planering, kommer att följa din blogg :) Ha det så gott :)

    SvaraRadera
  12. åh, jag blir så glad för alla tips och allt engagemang! varför har jag inte börjat trädgårdsblogga innan!?

    tack!

    SvaraRadera
  13. Du har ett vackert berg, och det första jag tänker på är att framhäva det. Det gör du bäst med små växter, till exempel sedum, saxifraga, mossflox eller någon av alla andra stenpartiväxter eller alpiner som finns. Välj vackra färger och former som framhäver varandra och berget. Som flera andra har sagt - titta in hos Anja och bli inspirerad.
    /Helen

    SvaraRadera
  14. Detta kanske:

    http://www.sunset.com/garden/flowers-plants/low-water-plants-00418000067876/page5.html

    Ska fungera i Sverige, men tydligen väldigt svårt....Men du behöver ju tydligen några utmaningar när "L" tar hand om barnen.....;o)

    SvaraRadera