20100613

tuggummirabatt.

klicka på bilderna!



det blev ett tuggummi-inspirerat stenparti.
jag utgick från lewisian, som jag fått tips om. krånglig verkar det dock att få den att överleva vintern. men jag vet att berget är väldränerat och jag blandade i ännu mer sand i jorden. vi får väl se om jag tagit mig vatten över huvudet. den är ju så vansinnigt fin med sina rosa-gula blommor. som ett tuggummi i färgerna.
för att göra det hela lite krångligare satte jag japansk malört i samma rabatt. den ska också vara svår att få att överleva vintern. men det kan ju gå...
den har så snygga silvergröna blad.
sen blev det lite rosa solvända. den påminner om lewisian i färg.
och gul fjällvallmo.
två alunrot "silver scroll", bryter av mot det rosagula.
några fjällbrudar hängde med av bara farten också. sen petade jag in lite murreva här och var.
hoppas att det kommer ta sig fint. det är lite tråkigt att fota en nyplanterad rabatt med lite halvledsna blöta växter som står där och bara fryser och ser taniga och chockade ut.
får väl återkomma med bilder...

11 kommentarer:

  1. Alltid lika spännande att se hur en ny rabatt artar sig, men du, tuggummirabatt, tror inte riktigt jag förstår. Färgerna, eller vad?

    SvaraRadera
  2. Det kommer att bli helläckert, tror jag. Jag vet hur det är med att fota nyplanterat. Man har en inre bild som man gärna vill förmedla och så ser det inte alls ut så utan bara spretigt och eländigt.

    Ha en bra måndag,
    Maria

    SvaraRadera
  3. inger: ja, det var färgen på lewisian jag menade... har förtydligat det i mitt inlägg.
    :-)

    SvaraRadera
  4. hmm japansk martorn verkar spännande, blomfärg? silver scrollen är superfin, jag har en bredvid höstsilveraxet och det matchar supernice.

    SvaraRadera
  5. Jag tror att det blir fint, härligt med lite färg! visst ser nyplanterat rätt eländes ut men ofta tar det sig rätt snabbt. ha en skön vecka/Sophia

    SvaraRadera
  6. Fina färger...det är lustigt hur de inre bilderna skiljer sig från verkligheten, men det drabbar ju oss alla och snart ser det förhoppningsvis ut som du tänkte dig ;)

    SvaraRadera
  7. Lewisian är så fin, men jag gick tyvärr bet på den. Den kom inte upp på våren. Din rabatt blir säkert jättesnygg! Hälsn Mimi

    SvaraRadera
  8. Härligt med färger som piggar upp! En nyplanterad rabatt se ofta lite tufsig ut. Men man får se det kommande resultatet framför sig när allt växt till sig på sina platser. Kul att göra nytt!

    Ha en bra dag!
    /Charlotte

    SvaraRadera
  9. Verkligen super fint med färgerna !!!

    SvaraRadera
  10. Håller med om att Lewisian har glada och härliga färger. Som en hel godispåse:)

    Tack för påhälsning och kommentar hos mig!

    Ha en fin fredagkväll,

    Rebecca

    SvaraRadera