20100623

vad har hänt?

förra året såg gullregnet ut såhär.

ok. det är någon vecka senare mellan bilderna, men det har inte varit mer blommor på det än som nedan. alltså knappt någonting. har läst om att andra har haft en dålig blomning på sina gullregn. är det vintern?

humlen har klarat sig iallafall. under den finns en trädgårdslykta.
jag klippte ner den helt i våras.
jo, faktiskt!

akacian, den falska, även känd som robinia, blommar som bara den nu. den verkar ha fixat vintern bra.


och klätterhortensian bara vräker sig över plank och lekstugetak.

mina klätterrosor har också fixat vintern...
murgrönan var lite tagen, men börjar hämta sig.
men detta med gullregnet...det tycker jag är konstigt.

10 kommentarer:

  1. Jag har också undrat. Mitt gullregn har två (!!) blommor i år, och det brukar ju var hundratals. Har dock sett gullregn i vårt område som blommar på som vanligt. Har ingen vettig förklaring. Gillar din akacia, det var en nyhet för mig. Ha en trevlig midsommar.

    SvaraRadera
  2. Klätterhortensian och akacian, så härliga, överdådiga!
    Gullregnet, vet ej, har varit runt och plåtat i flera trädgårdar med underbara gullregn, men det har förstås varit i skåne, kanske de har klarat sig bättre här?

    SvaraRadera
  3. Har inget gullrengn och fattar inte alls vad som händer......men vilket mysigt hörn i trädgården med vita soffan. Jättefint! Akacian är ju fantastisk och jag älskar klätterhortensia - helt ljuvlig. Jag satte tre st mot vårt plank i höstas och ser fram emot att de ska bli lite större. Er är ju helt galen!

    Ha en skön midsommar,
    Maria

    SvaraRadera
  4. Tack för titten inne hos mig! Nu har jag kikat lite inne hos dig och du har en jättefin trädgård! Tittade på månadsbilderna, vad roligt att se hur det förändras för varje månad. Fast jag fick lite huvudbry, på maj och junibilderna från i fjol, i juni står det plötsligt ett jättestort träd utan att för den skulle se nyplanterat ut..samt en hel del andra växter fast det ser ju ut att vara taget på samma ställe....det får du förklara...;o)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Så fint du har det:) Synd på gullregnet.
    Glad Midsommar!

    SvaraRadera
  6. Kan tyvärr inget om gullregn... MEN vilken klätterhorensia du har och akacia........ Nu blir jag lite avis....... De skulle jag gärna vilja ha....... Så underbart hortensian växer också....helt överdådigt och maffigt....Soffan är supersöt och passar verkligen bra in som ett härligt blickfång, förutom att det är en fin sittplats förstås :-)

    Ha en underbar midsommar!
    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  7. Vårt gullregn blommar som det ska, men är sig inte alls lik efter vintern. Mång torra grenar och det ser också väldigt kalt ut nertill.
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  8. Och här i huvudstaden blommar gullregnet som en galning. Jag kan inte minnas att det var så överdådigt i fjol. Däremot har fjärilsbusken inte klarat vintern och den var så gudomligt vacker förra året, så det är en sann förlust! :(

    SvaraRadera
  9. Våra gullregn har inte heller blommat så mycket som vanligt i år. Det har hänt någon gång förut (vi har bott här i 16 år)men vet itne riktigt varför, kanske är det vintern???

    Kram!

    SvaraRadera
  10. Konstigt, vået har blommat som vanligt...Klätterhortensian är superfin.
    Glad Midsommar ;)

    SvaraRadera