20100711

något nytt, något gammalt något rosaorange och lite lime.





dom nya kompisarna från förrgårs rea har hittat sina platser.
alunroten "marmelade" får stå vid dammen. kommer bli ännu finare där ihop med astilben som snart blommar i rosa.
grekisk vädd hittade också en plats i samma rabatt, med stöd av irisar och dagliljor och kransveronikor.
på plats finns också perukbusken, en gammal inbodd variant, som blommat över. men delar av blommorna är kvar och det är fortfarande vackert.
i dammen blommar näckrosorna som bara den. 14 vita och tre röda har storasyster räknat till.
tydligen ska dom vara svåra att få att övervintra och ska tas in över vintern. men det har inte gjorts här. denna iskalla vinter verkar bara härdat dom ännu mer.
jag köpte även lila malva.
alunrot "splendens"
och en klematis som kompis till axel olsen rosen. "margaret hunt", heter hon och jag hoppas margaret och axel kommer gilla varandra!

7 kommentarer:

  1. Har inte varit inne här på ett par dagar och jag har missat en hel del mysig läsning, önskar att du var i tidningsformat så jag kunde lägga mig på sofflocket och mysa. Tycker att du har lätt och vacker läsning med härlig vardagskänsla.
    Älskar fotot nedan på trädgården där slangen och vattenkannan ligger framme, tvätt som hänger på tork, blommor som ska planteras, ett naket barn på väg in i poolen, en flicka i sommarklänning som klänger på pappa som försöker ta en tupplur under trädet... Säger bara - du har fångat sommaren på en enda bild.
    Din bild på arkeologisk utgrävning är helbra, ett konstverk i sig själv. Den rostiga saxen är helläcker.
    Kul med blommor på rea, om de är i bra form. Verkar som om du hittat fina grejor.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Hallojsan igen,
    tyckte precis jag var här...
    Man missar en del nutid när man följer via Google Reader...
    Du och ditt macro, ni verkar blivit bästisar:-))
    Hejdå söta du!

    SvaraRadera
  3. Jättefint med näckrosor! Jag skulle också vilja ha en liten damm. Hälsn Mimi

    SvaraRadera
  4. Så fint vid dammen.Perukbusken gillar jag skarpt...

    SvaraRadera
  5. Du har en damm...........!!! och inte vilken damm som helst, utan en damm med blommande näckrosor.... Så himla läckert! De nya kompisarna från rean passar ju perfekt till de 'gamla' kompisarna.... Å säger det igen: du är en riktig fena på att fota!!! Bilden på grekvädden är ju som en tavla...

    En del spelar golf, andra går på gymet, några sorterar frimärken.... Jag är helst i trädgården.... :-) I bland har jag mycket tid, i bland inte....i bland är det rensat och fint, i bland inte..... Åker helst inte bort på sommaren förstås, men så blir det oftast inte.... :-)
    (apropå din fråga om hur mycket tid jag lägger på trädgården...)

    Kram...
    /Charlotte

    SvaraRadera
  6. Kul med en massa nytt i rabatterna! Åh, vädd är jag så förtjust i!

    SvaraRadera
  7. Wow, vilka blomstudier!!! Helläckert!
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera