20100702

nya pluggar.


hade juntan hemma igår. dom är inte bara stick och virkproffs utan har också en samlad trädgårdskunskap. en har ett hus med trädgård på en ö. en har ett koloni vid en sjö, en har en koloni vid ett sjukhus och en har en koloni på vägen mellan mig och jobbet.
en är blogglös. men snart kanske?
nu har jag nyheter som väntar på att få komma ner i jorden.
Talinium, rökblomster (vet någon något mer om denna växt är ni hjärtligt välkomna att berätta!)
höstpotatis med det fräsiga namnet "upp to date",
potatis med det tjusiga namnet "prinsess",
trädgårdsriddarsporre.
jag har aldrig satt potatis, men nån gång ska väl vara den första... vi får väl se hur det går.
tack iallafall.
och för den snygga halsduken också!

5 kommentarer:

  1. Åh, vad roligt att byta med varandra och få lite nytillskott. Önskar jag hade en "junta"!

    SvaraRadera
  2. Vad kul med en 'jynta'..... Vad handarbetar du för något? Själv är jag med i en bokkubb sedan 15 år tillbaka. Vi läser en bok och sedan träffas vi och käkar middag och pratar om boken så där lagomt.... Vi heter Bok o Kok.....

    Har knappt hört talas om några av dina nya plantor. Riddarsporre förstås, men inte de övriga. Men jag är ganska dålig på att komma ihåg växters namn.... Höstpotatis visste jag inte heller att det fanns. Vad mycket nytt man får lära sig hela tiden..... Kul! Måste googla på talinium och rökblomster - blir sjukt nyfiken...

    Ha en fin helg!
    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  3. Aha, Talinium och rökblomster är samma växt...... :-) Verkar vara en söt liten perenn med rosa blommor på långa stjälkar. Ser nu på din bild vilken det är också....

    /Charlotte

    SvaraRadera
  4. Låter skojigt.
    Kul med lite tillskott i trädgården.
    Har själv aldrig prövat att sätta potatis men jag skull gärna vilja. Enda problemet är att jag aldrig hittar dem att köpa här. Sätter amerikanare inte potatis? Så mycket pommes frites som dom äter förvånar det mig lite.

    SvaraRadera
  5. Tack för en väldigt trevlig junta! Jag blev så inspirerad av ert hus och trädgård och gick hem och pratade mig så varm om det för min sambo, som sen satt och Hemnet-knarkade halva natten! :)
    Nu sitter jag ute i rucklet och funderar på hur mitt eget "en planta av ditten och en planta av datten" ska kunna smälta ihop så fint som ni har det.

    SvaraRadera