20100812

schyssta lökar!


bilder från odla.nu

har beställt lite lökar från odla. jag älskar påsk och pingstliljor och det finns knappast några i min trädgård, så ett antal av sådana blev det.
EN kungsänglilja har jag. tänkte det kunde bli fint med fler. lite låga tulpaner kan vara fint att blanda med. det växer en del botaniska tulpaner på samma ställe där de nya ska stå. en söt allium och en vacker lilja blev det också.

Kungsängslilja
Narciss 'Verger'

Tulpan 'Saxatilis'
Allium 'Nectaroscordum'
Narciss 'Intrigue'
Narciss 'Carlton'
Madonnalilja


lökarna levereras i september. samtidigt kommer ju lillasyster eller lillebror, så jag hoppas att jag får ner dom i jorden mitt i allt.



8 kommentarer:

  1. Bebisar sover lite....
    Madonnaliljan är ljuvlig, men kan vara ganska besvärlig, det läste jag efter att jag redan beställt ett antal sådana. De skall alltså titta fram några blad redan på hösten, den ska så tidigt som möjligt i jorden.
    Mycket riktigt så tittar det fram ett par blad på hösten, och sedan lika på våren, men hos mig är det sen allt som händer. Mer blir det inte! Hoppas innerligt att du har bättre lycka med dem, för de där bladen har tittat fram hos mig nu i tre år.....Hälsn Mimi

    SvaraRadera
  2. Vilket härligt kollage... å fina lökar.... Åh.... visst är det underbart att planera för våren..... En av höstens roliga sysslor tycker jag.

    Har en lista jag ska beställa (men inte gjort ännu).... Måste nog ta tag i det nu... tack för påminnelsen! Har dock gjort en ganska stor beställning från Botanicus sedan tidigare som jag väntar med spänning på, levereras också i september.

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  3. Fina växter du beställt!
    Jag har också sänt iväg en beställning till odla på lite nya tulpaner! Alltid kul att plantera nytt!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Jag var också sugen på attt beställa men har inte gjort det än...

    SvaraRadera
  5. Härligt collage, det startade upp mig också.

    SvaraRadera
  6. Fint collage, lökinköp kan bli en dyr affär..
    Har beställt från Botanicus, först sätter jag små prickar i katalogen på allt jag vill ha, sedan kommer det hemska att räkna ut vad det kostar, och då blir listan lite kortare.
    Honungslöken är helt underbar och om den trivs får du mängder med tiden.
    trevlig helg!

    SvaraRadera
  7. Hihi, smart att beställa planteringshjälp samtidigt:-)

    Ha en skön helg! H.
    PS Tur att du ni har så härlig veranda nudå..

    SvaraRadera
  8. Jamen ja, verkligen schyssta lökar!
    Nu fick jag något att se fram emot. Hade glömt höstens lökplantering.

    SvaraRadera