20110213

tips någon?


min pappa hjälpte oss att bygga en trappa på framsidan förra sommaren där vi dränerat och grävt. nu har vi också asfalterat garagenedfarten och lagt kantsten, så det är lite prydligare än på bilden. fram till trappan ligger nu en nästan färdig skiffer (eller gnejs?) - gång. frågan är vad man gör med den fula lilla slänten. och den ännu fulare dagvattenbrunnens rör. eftersom vi ska bygga om så småningom så vill vi ju inte lägga ner alltför mycket kraft och pengar, det kommer ju ändå bli förstört med byggnadsställningar och bröte.
så nu är frågan. vad trivs i sydostligt läge i en rätt brant slänt, med mycket grus. som växer fort och täcker snabbt?
och vad sjutton gör man med röret?

12 kommentarer:

  1. Min första tanke var att så sommaräng-blommor. De tar sig väl ganska snabbt och blir enkelt dekorativa. Annars någon mark"klättrande" växt. Men de är jag inte så bra på.

    SvaraRadera
  2. Jaa du, jag har inga bra idéer men ser fram emot att läsa andras smarta tips. För du får säkert massor med tips tror jag.

    Ha en bra söndag!

    Kram M

    SvaraRadera
  3. Jag är ju inte så bra på det där med läge eller jordmån, men jag skulle tycka att de vore fint med galet många dahlior. De går ju att fröså med gott resultat (förutom att man inte vet vilken färg det blir). Jag skulle gärna ha just en slänt vid rucklet för att kunna ha massa fina dahlior så. Tyvärr får det bli galet många dahlior i pallkragar för vår del, men det får funka som substitut.

    SvaraRadera
  4. Hej där!

    Förslag i slänter (som ju alltid är lite besvärliga att sköta... torrt och så där) är att man sätter ett litet buskage.
    OCh så var det det där med röret...

    Du skulle kunna ha antingen vitblommande björkspirea som är snygg hela året, eller måbär som grönskar först av alla buskar på våren. Båda två går lätt att klippa, men blir oftast inte högre än ca 60-70cm (E-plantorna) i en torr slänt.
    Lämna plats (80cm) för låga perenner längs trappan och längs asfalten. Längs asfalten skulle du kunna ha en liten blå näva typ Rozanne, för blomning juni-okt.
    Längs trappan skulle du kunna ha blandat pärleternell och aster dumosus "veilchenkönigin", för blomning juli/aug-frost.

    Som exempel...
    Kram H.


    Fyll området närmast asfalt och trappa med 4-500 låga vårlökar. Tex snödroppar, pärlhyacinter och vita balkansippor.

    SvaraRadera
  5. Jag föreslår en kant av sten längst ner så slänten får ett fint avslut mot asfalten, plus att du kan fylla på med lite jordförbättring utan att det bara rinner iväg.

    Kanske man kan peta ner pinnar av pil eller armeringsjärn runt röret så det blir ett slags torn för nån klätterväxt? Kanske någon ettåring för att det är billigt och för att känna efter om det blev bra.

    Perenner som säkert skulle trivas i detta tuffa läge är jättedaggkåpa och flocknäva och såna växter kan du få av mig!

    En långsiktig lösning är att sätta marktäckande buskar eller rosor, men det blir genast dyrare än det som du kan få gratis ;-)

    SvaraRadera
  6. Jag täntke också förelså, som Linda, att sätta armeringsnät eller liknande runt röret, och ha ettårig klättrare på.
    Bra tips också med daggkåpa och näva!

    SvaraRadera
  7. åh, tack för tipsen duktiga, duktiga ni!
    självklart ska jag sätta nåt för en liten klättrare över brunnen.
    daggkåpor har jag rätt många själv. fint att blanda med nävor!
    kanske någon vallmo eller två som sticker upp som utropstecken. dom trivs väl i sandigt?
    tyvärr kan jag nog inte ha dahlior. fick sätta dom få jag hade i krukor förra året. sniglarna var på dom innan dom kommit upp-typ.
    tips på ett-åriga klättrare tar jag gärna lisa. och linda: vi får ha lite byteshandel när våren kommer!
    snart!

    SvaraRadera
  8. en annan variant, som skulle vara lite cool, är om det går att gräva ner några rejäla krukor med fet jord och ha squash och kanske en pumpaplanta, de ringlar sig snyggt runt omkring om man har tur.

    ska fundera på klättrarna!

    SvaraRadera
  9. Byteshandel, gärna :-) Ettåring? Luktärtor kanske. Du kan ha nån kruka med luktärtor vid trappen också? Du behöver nog jordförbättra och ge näring. Annars täcker ju krasse väldigt bra!

    SvaraRadera
  10. PS. Vallmo i daggkåpa har jag nog inte sett, men gud, det låter jättegulligt!!! Det blommar väl samtidigt? Limegrön daggkåpa mot er husfasad blir nog riktigt fint också!

    SvaraRadera
  11. Har inga tips att komma med men läser intresserat de du fått då jag också funderar vad jag ska göra av vår söderslänt.

    Underbara bilder du tar förresten!

    SvaraRadera
  12. Hej!
    Satsa på prärieväxter! Bra läge för dem, och perfekt jordmån, bara vräka på med mera grus, helst så lite jord som möjligt. Sen trivs där massor av perenner och gräs, t.ex Calamagrostis acutiflora 'Karl Foerster', Echinacea av alla de slag, andra gräs - Stipa, Pennisetum, tänk att gå nerför trappan och bli kittlad på benen av en liten dunig gräsvippa... Rudbeckior är också prärieväxter. Echinops funkar också i det läget. Och på våren kan ni mötas av ett blått hav av Camassia. Och allt frösår sig, och går att så från början t.o.m! Så fortsätt att köpa fröer för sjutton.

    Jag är själv otroligt sugen på en prärieplantering, synd att jag saknar det där lilla viktiga, en trädgård...

    SvaraRadera