20110314

det där med extra växtbelysning...


...är det bra?

jag hittade en sådan här på loppis i somras.
en lite äldre variant och utan raster. idag har jag köpt lysrör och satt i en kontakt och tänkte använda den som extrabelysning till sådderna i uterummet (vetter mot norr).
men när jag börjar googla växtbelysning blir jag totalförvirrad. herregud vilken djungel!
antagligen är lysröret (ett alldeles vanligt) för varmt. och frågan är:
hjälper det inget alls om man inte har värstingarmaturen och svindyra LED-lampor?
och om det funkar. hur nära måste man sätta den och hur länge ska den lysa per dygn?
många frågor och än har det inte gått upp nåt ljus för mig om man säger så...

4 kommentarer:

  1. När jag sådde (pre-kids) hade jag en lagerhylla i källaren där jag fäst vanliga lysrör. Det funkade helt okej. Ca 2 dm ifrån hade jag (staplade sålådan på klossar som jag kunde vända ner när sådderna började växa på höjden). Tror jag hade dem på 12 timmar per dygn? http://lindastradgard.blogspot.com/2007/04/var-rymmer-jag-alla-frsdder.html

    Du kan ju lägga en termometer i sålådan och se hur varmt det blir?

    SvaraRadera
  2. ett så högt Kelvin-antal som möjligt säger min man som håller på med akvarium. Kallvita lysrör är tydligen bäst till plantuppdragning. Och enligt honom är något ljus bättre än inget ljus. Du kan köpa olika sorters lysrör på en affär som har akvariegrejer. (och förmodligen på någon slags lampaffär också...) Vi riggade upp en gammal akvarielampa på två travar böcker och satte frölådorna därunder, funkade bra!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag använder mig utan dubbla lysrörsamaturer. Som jag har hängande i kedior, så jag kan reglera höjden lätt. Lysrören som jag använder mig av heter TL-D840, de är kallvita. Jag har även köpt dyra akvarie rör nu för att testa skillnaden, men jag har inte kommit så långt än i det testet, så jag kan inte säga om det är värt pris skillnaden. Du ska försöka ha ljuset nära sådden, annars sträcker sig plantorna, för att nå ljuset, ca 5-10cm om det går.

    http://tradgardenifokus.blogspot.com/search/label/lysr%C3%B6r

    /Sabina

    SvaraRadera
  4. Armatur för lysrör fungerar bra men du behöver lampor anpassade för växtbelysning.

    SvaraRadera