20110331

groddvaser?


dom här glaskloten köpte jag på myrorna för ett bra tag sedan.
det är inga vaser. snarare någon slags lampglas eller liknande.
har faktiskt inte en aning om vad dom kommer ifrån. det vore skoj om någon visste.
hur som helst. jag vänder dom och sätter blommor i.
allra helst skulle jag vilja ha kastanjer som gror och växer i dom.
eller ekollon. som dessa från svensk tenn.
jag har försökt att lägga kastanjer i fuktigt tidningspapper i en plastpåse i kylen i några veckor för att få dom att gro.
har för mig att jag såg något om det på tv förra våren.
det enda som händer är att dom möglar.
är det någon som vet hur man gör?

annars är ju ranunklar inte fy skam heller.



5 kommentarer:

  1. Fina "vaser" men vad det är har jag ingen aning om.
    Kastanjer har vi petat ner i jorden förr när barnen var mindre en del har grott men att få dem att gro sådär för groddens skull, vet inte..
    Många fina sticklingar i förra inlägget, här står de överallt känns det som, fast nu ska det bli frostfritt på nätterna då får de flytta ut i glasgången och härdas lite!
    ha en skön helg/Sophia

    SvaraRadera
  2. Ranunklarna passar ju utmärkt vackert under tiden du funderar:)

    Ha en finfin helg,
    Rebecca

    SvaraRadera
  3. Jag fick mina kastanjer att gro (iallafall en av 4, resten möglade)! Gjorde som du skrev, men mina glömdes bort o låg hela hösten tom nu, planterade den som grott förra helgen! Har samma erfarenhet av ekollon, brukar få kanske 3 av 20 att gro, brukar ha dem på ett fat med vatten tills de gror o sen kör jag svenskt tenn-vasen. Min erfarenhet är att det tar sjukt lång tid, så tålamod är nog att föredra... Lycka till!

    SvaraRadera
  4. PS. Jag körde fuktig jord inte tidningspapper.

    SvaraRadera
  5. Min dotter Ida plockade kastanjer nu i februari och hon la dem i ett glas med vatten och ställde dem i fönstret. Jag tyckte att det var underligt, men roligt. Efter tre dagar hade alla fyra kastanjer en liten vit grodd var. Oj tänkte jag! Vi har nu satt dem i odlingsvaser. Vi får se vad som händer! Spännande!
    Lycka till till oss båda!
    Trevlig blogg!

    SvaraRadera