20110419

extrayta (plus en mycket intressant undersökning).


ett antal extra kvadratmeter gör vårat ganska lilla hus något större. idag var det så varmt att små ålande bebisar inte ens frös när dörren står öppen ut till uterummet.
så härligt när vi kan använda det igen, inte bara som förvaring.


fast lite förvaring är det fortfarande.
till växterna.
fikonen, oliven och citrusträden har sina platser på varsin stol och har inte tänkt att flytta sig än på några veckor tror jag. och dahliorna i fönstret.


som jag curlar och duttar med.
bäddar fint med fiberduk på natten.


utanför har farmor och storasyster påskat till silverpäronträdet.


och jag fick några timmar för mig själv medans farmor tog alla tre barnen.
vad jag gjorde med min alldeles egna tid?
jo, jag åkte till k-rauta och köpte insektsnät, hönsnät och en bultsax.
(och tyckte det var rätt så trivsamt!)
är inte det sjukt!?

nu börjar tiden då det är mycket att göra när man bor i hus.
det ska grejas i trädgården, målas vindskivor, renoveras lekstuga, laga utespisen osv, osv.
plus allt annat vanligt som städning, tvättning, matlagning, ta hand om barnen, räkningar, plocka upp i en evig sörja av måsten.

UNDERSÖKNING:
hur har ni det hemma?
vem gör vad?
vem gör mest, av vad?
vem vill mest? (när det gäller hemmaprojekt)
vem är drivande?
vad är roligt jobb och vad är riktigt trist att göra?
hur fixar ni vardagen och det som måste göras?

jag är rätt bra på att skita i mycket trist när det gäller. att strunta i att plocka upp eller vika tvätten just då för att jag vill fixa med bilder, greja med plantor, hitta på något med barnen...
och jag bor med en som inte heller är den mest pedantiska.
men helt plötsligt står man där med saker som ska göras upp till öronen och då blir tonen till varandra helt annat än gullig. och tjafset om vad, hur och att det ska göras är igång.

så snälla. om någon sitter inne på den ultimata familjepussellösningen:

säg!

4 kommentarer:

  1. Ja du Lotta hade jag vetat det hade nog många konflikter och stressade situationer kunnat undgås..och här görs saker lite olika, det enda jag inte gör är att bygga för det är jag inte speciellt bra på, men jag klipper gräs, tvättar bilar, ordnar ved, gräver trädgård, planterar, tvättar, städar, lagar mat, betalar räkningar och jobbar. Och precis som du är jag rätt bra på att bara sätta mig ner med bilderna, det är ju visserligen mitt jobb även om det ligger lite grejer och skräpar och tvätthögen antar stora dimensioner och tonårssonen inte kan hitta vare sig kalsonger eller strumpor som förresten när han tänker efter faktiskt är de för små. Nu jobbar jag hemifrån och det gör det inte enklare kan jag säga, tyvärr. Får du något fantastiskt tips här ska jag läsa och lära! kram Sophia

    SvaraRadera
  2. Det där med "egen tid" som man läser om i veckotidningar och annat har uppenbsrligen en annan betydelse för många:-) Min egna tid är lite lik din, något måste allti fixas. I min familj har vi ordnat det så att jag fixar allt.. Ingen superfördelning precis, men min man är så enormt okunnig på allt som har med hantverk att göra att man inte vågar släppa honom fri...
    Stora Gladpåskkramar till dig, Hillevi.

    SvaraRadera
  3. Visst kör det ihop sig lite då och då men i det stora hela har vi en fungerande fördelning. Mannen tvättar, lagar mat och utför diverse byggprojekt (som jag kommer på). Det är oftast jag som städar men då engagerar jag hela familjen så till slut blir jag lite som en arbetsledare ändå.
    Glad Påsk

    SvaraRadera
  4. Hrmmm..... vem som gör vad....... svårt att säga så där enkelt. Men i stort sett gör jag nog det mesta. Under många år jobbade jag deltid och hade just då den största tiden till att just ta hand om hemmet. Nu är det inte riktigt så, men maken är ofta borta på veckorna så det blir mest jag ändå som gör allt hemma. FAST, maken fixar och donar med tvätt, matlagning och i viss mån städning när det behövs. Vår och sommar växer våra tvätthögar och damm i hörnen... Middagar fixas ofta ganska snabbt av mig eller av maken. För då är jag mest ute i trädgården och det får bli som det blir..... Man har ju liksom inte tid att fundera över och tillaga de där goda middagarna man vill ha efter en hel dag i trädgården.

    När det gäller projekt är jag alltid initiativtagande och drivande. Maken är inte särskilt händig... så det mesta som blir gjort är sånt jag klarar själv. Gräsklippning och snöskottning är dock helt och hållet hans ansvar:-)

    Ditt uterum är jättemysigt!!

    Hoppas du får en skön påsk!
    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera