20110418

hänt i slänt.

igår och idag fixade jag med slänten.
igår "knödde" jag in stenar här och där. har fått för mig att det hjälper till att stabilisera lite.
jag valde växter efter jord och efter lathetsgrad. kände inte för att jordförbättra hela slänten (även ifall den inte är så stor) så det fick bli växter som trivs med sandig och hyfsat näringsfattig jord.
det blev lavendel längst ner. (köpte den billiga sorten, den som är uppdriven inne i växthus och är lite känsligare, alltså inte riktigt lika tålig). testar iallafall.
en antal plantor av en rosa flocknäva, några vita och rosa kryptimjan, här och där vitblommande saxifraga.
några stäppsalvior står vid trappan uppe i högra hörnet också.


dagvattenbrunnen. alltså det ytterst fula oranga röret, tänkte jag klä med hönsnät och plantera ett antal klättrande sommarblommor runt.
som krasse och luktärt.
jag hoppas att dom tar sig och döljer eländet.
om det blir bra kanske jag investerar i något mer permanent någon gång i framtiden.
annars måste jag nog bygga in det på något sätt.


nyplanterat blir aldrig roligt eller så värst fint på bild. jag hoppas på en bild med kuddar av timjan och saxifraga blandat med rufsiga nävor så småningom.
egentligen ville jag ha några tuvor med blåsvingel bland timjan också. men jag hejdade mig...
upp mot kanten till gräsmattan kanske man behöver sätta något mer avgränsande, kanske med lite höjd. men jag väntar lite och ser hur detta utvecklar sig.
till hösten blir det nog ett antal lökar med.
hoppas inte bara att allt regnar bort vid nästa slagregn.
väx nu, små växter och bind jorden!


så här såg det ut förra sommaren.


dealen idag var att jag skulle ha en helt "barnfri" dag.
så härligt att kunna koncentrera sig på det man ska göra utan att byta blöjor, fixa lunch, sära på bråkande systrar, underhålla bebis som tröttnat att sitta på filten.
L känner sig ibland skräckslagen att ta över föräldraledigheten med tre barn till hösten.
och jag brukar inte dölja att det är jobbigt.
men ibland kan det också vara väldigt mysigt. tex i soffan på framsidan i eftermiddagsolen med en kaffe och en löjligt glad bebis i knät.

3 kommentarer:

  1. Jag ser din färdiga slänt framför mig och den kommer att bli jättevacker! Ska bli kul att få se framöver...

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Jamen vilken skillnad! Skitfint! Ser liksom Anna Vattenkanna det hela framför mig. Ja det där röret är ju inte så roligt - lycka till att täcka det. Det komemr säkert lyckas - bäde luktärt och krasse växer ju på rätt bra.

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Ååååh, lavendel och timjan, så fint det kommer bli! Nu är det bara att vänta och beskåda förvandlingen :-) Visst är det skönt att få arbeta ostört ibland.

    SvaraRadera