20110412

kompisar i dammen.



vi rensade vår damm i helgen. det innebär att jag står och håvar upp död och förmultnad lövgegga. i dammen finns också salamandrar.
stackarna. det måste kännas som apokalyps just då. man måste se efter noggrant. i varje håvning finns det oftast någon liten salamander som ligger där och spritter. eller...tänk om det är samma som man håvar upp och kastar i hela tiden!?
nä, flera är det. det vet vi. storasyster är salamander-räddaren-i-nöden. hon kastar tillbaka dom i dammen efter vi räddat dom från skottkärredöden.
killarna är svarta och snygga under magen. svarta fläckar mot gult. tjejerna är lite mer blygsamma i sin framtoning. brunaktiga och lite mindre.
i dammen finns också trollsländelarver.
storasyster, det modiga barnet håller i både dom och salamandrar utan att blinka.
jag är lite mesigare.
med rosa diskhandskar.
jag ÄR lite mesigare. just nu är klockan 22:20 och storasyster är och får vara uppe i kväll...HUR länge hon vill! det är studiedag på dagis i morgon.
(men det finns just nu en mörkrädd mamma som vill ha sällskap också, fast det säger jag inte)
egoistiskt? njae... hon tycker det är fantastiskt. ligger och läser lassemajas detektivbyrå i soffan bredvid mig. och tittar lite på den fina dokumentären "män som simmar".

hur som helst.
A, min modiga unge!

3 kommentarer:

  1. Underbart med sådana vackra trevlig djur i dammen.
    Toppen med modiga barn! :=)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Bra att du inte överfört din mesighet! Det bådar gott för framtiden med din modiga lilla tjej...hon kommer att klara sig bra i den STORA ankdammen "Livet"!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  3. Spännande med damm! Och vilken tuff tjej :-)

    SvaraRadera