20110505

0505 uppdatering.

just nu ute i trädgården.

jack frost (kaukasisk förgätmigej) och rödbladig alunrot är ett snyggt par.



humlen växer så det knakar. som alltid. både den gulbladiga och den vanliga. och ändå klipper jag ner den totalt.


rosenkvitten. så himla snygga blommor.
och gullvivan, som har fått flytta hit från rossö.
den verkar trivas här med och jag hoppas att den sprider sig.


när jag köpte den japanska malörten förra sommaren sa dom sa att den var svår att få att övervintra. den verkar ha klarat sig utmärkt. och nu kommer dom silvriga mjuka kuddarna tillbaka. skoj!


i uterummet växer dahliorna på. och rosenskäran, och zinnian, och nora barlowe och...
det är lite mörkt för det vetter mot norr. men samtidigt är det lite kallt så dom ränner inte iväg.
på söndag ska jag på plantbytarträff med mölndals trädgårdsnätverk. då åker nog någon planta med. och i morgon ska jag på lisebergsträdgårdsdagar.
då tillkommer nog en eller annan planta.
ska bli skoj!

3 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder. Härligt att det växer så mycket nu äntligen...
    Angående vindruvorna så hoppas jag jorden räcker....de vill gärna ha lite sandigt och rötterna växer rakt ner....
    Företagets chef har vin(druvor) som hobbby, och föreslog platsen , planterade själv några, varpå jag fyllde på för jag tänkte att går det så kan gärna hela den fula muren vara täckt.
    Sorten är nån extra tålig som ursprungligen kommer från Oregon, USA.
    Ha det bra ;)

    SvaraRadera
  2. Oj, så stora krukor du använder! Det kanske är därför, speciellt dina zinnior, ser så kraftiga och fina ut?!
    Jag får tyvärr inte plats med allt om jag skulle använda sådana stora krukor. Härlig bild på silverpäronet i förra inlägget!
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  3. Åh vilka fina bilder! Den lila och den silvriga växten på första bilden är verklien supersnygga ihop! Jag har också precis visat upp småplantorna som växer på fönsterbrädan. Inte lika inponerande som din, men det var roligt att vi laddat upp på samma tema. Men det är väl säsong för det nu :)

    SvaraRadera