20110510

en sån himla bra grej!


jag är med i trädgårdsnätverket i mölndal. det anordnades i söndags en plantbytardag. så bra!
man tar med sig det man kan undvara. jag tog med mig några av mina frösådda många dahlior, några nora barlow och digitalis. grävde upp lite astilbe och daggkåpa och tog med mig lillasyster och drog till kållered.


det var tydligen deltagarrekord. alla fick berätta vad man hade med sig, sedan var det kontrollerad och svensk, lite artig huggsexa om det man ville ha.


jag kom hem med mycket fint. bland annat dubbel (eller kanske fylld) vitsippa en gul sippa. fänrikshjärta, styvmorsviol, vit purpurklätt, alpin akleja, röd lungört, sommarmalva, marton tex.









det kluriga är att komma ihåg alla sorter bara.
som tex de nedan.
är det någon som har en liten gissning på vad det kan vara?


3 kommentarer:

  1. Den nedersta kanske kan vara jordärtsskockor?
    Den lilla gula blomman - vad är det för en sort? Plockade nämligen en sådan härom dagen i ett skogsbryn. Frågade en dam som sålde liknande vid en plantdag och hon sa att hennes hette gul sippa, men de hade bara en blomstjälk. Din på bilden har ju två. Och de jag plockade hade upp till tre...

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Åh, den där vitsippan var ju fantastisk! Är den sorten framodlad, eller finns den vild någonstans?

    SvaraRadera
  3. Oj, vilken bra idè. Plantbytardag. Det ska jag försöka ordna med här i min trakt. Östergötland,Norrköping.
    Kommer ursprungligen från din fina stad. Längtar dock alltid till ön.
    Har börjat följa din fina sida sedan jag av en slump fann den idag.
    Ha det bäst.Åsa

    SvaraRadera