20110615

bulkväxt.


jag skulle kunna gödsla med daggkåpa. den växer överallt i min trädgård. stora exemplar som ju mer jag delar destå större blir dom. dom är rätt snygga mot blått och lila när dom blommar med sin limegröna färg.


och i all sin enkelhet är dom en av dom snyggaste och mest användbara växterna till att ta in.


antingen ensamma i vasen.


eller ihop med kompisar. den här bilden tog jag förra året i juli så dom blommar länge också.

en redig och rejäl blomma att lita på, den där!

9 kommentarer:

  1. När jag började som trädgårdsarbetare hatade jag jättedaggkåpa för att det frösår sig så. Nu har jag dock mognat och ändrat mig. Och den är ju perfekt att ta in, en mycket viktig egenskap.

    SvaraRadera
  2. Men så kul! Jag la precis in ett inlägg om gula blommor och att gula blommor förhöjer de violettas intensitet...utan att jag hade läst ditt inlägg. Synd, för då kunde jag ju länkat till dig för att bevisa det hela s a s. Jättefina kombos du har!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  3. Vilka fina kompanjoner i rött och lila din daggkåpa har!!! Det är aklejor tror jag. Jättefin bild!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  4. Jättefina bilder! Den limegröna färgen passar perfekt till dom andra!
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  5. Daggkåpan vill jag inte vara utan....
    Och den har ett så underbart namn också...alchemilla mollis...
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  6. ...och jag är så glad över mina plantor som jag fick av dig! Jag har stora planer för dem och hoppas att de ska sprida sig lika mycket som de verkar ha gjort hos dig! Akleja skickade du ju också med, så jag har ju redan EN fin kombo! :)

    SvaraRadera
  7. Iris och daggkåpa har jag ihop och det är så fint. Vad är det för buske du har i bakgrunden på översta bilden?

    SvaraRadera
  8. En av mina favoriter, fast jäkligt jobbiga när man ska klippa av överblommat och fula blad... om man nu gitter...
    Kram

    SvaraRadera
  9. linda: det är ett olvon. ett blodolvon tror jag att det kallas. rödaktiga blad först som senare blir grönare. fina små vita blommor i en krans liksom.

    SvaraRadera