20110615

goda grannar?


är så glad att min buskmagnolia blommar. frosten tog den och alla blad korvade ihop sig och såg ut att ha dött. men tydligen var den tuffare än så.
den är nog en överlevare. den står på berget med inte alltför mycket jord runt fötterna och blommar fint ändå varje juni.


blommorna är löjligt vackra. dom ser nästan konstgjorda ut. och vitare finns nog inte.


fotade detta vid nio-tiden ikväll och hittade en sovande humla inne i en blomma.
så söt. och så fin säng.


sedan såg jag han som vaktade.
det var nära jag missade honom. googlade lite och gissar på blomkrabbspindel.
Årets europeiska spindel 2006 minsann!


googlade vidare och läser att den sitter på kronbladen och väntar på sitt byte.
och tjoff, slurp när det kommer någon liten hungrig sate som är sugen på nektar.


och nu undrar jag om jag plåtat en inte bara sovande utan ett för evigt sovande stackars humlelik.


det som varit så gulligt om den låg där inne och sov... fast lite läskigt om den gör det också.

intet ont anande...

7 kommentarer:

  1. Vilket drama! Blir nästan lite mörkrädd, fast solen hunnit gå upp. Underbara blommor är det i a f! Och tack så mycket för senast :)

    SvaraRadera
  2. Wow, så smakfulla och vackra bilder av magnolian!!

    Ha en god dag!
    /Ruben

    SvaraRadera
  3. Underbar magnolia. Naturen kan ju vara lite rå ibland, men vi ska hoppas att han bara vilade sig lite. /Mimi

    SvaraRadera
  4. Så spännande! Jättefina bilder på detta lilla trädgårdsdrama. Kul info om spindeln - det visste jag inte förut.

    Vackrare säng alternativt sarkofag får man nog leta efter - jag menar magnolians blomblad.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  5. Fantastiskt fina bilder. Ja, den enes bröd... Tänker på pedagogerna på Fredriksdal i Helsingborg som just är duktiga på att lära barn titta på olika kryp med förstoringsglas. En ny värld öppnar sig. Som du gjort med dina bilder.
    Hälsn
    Henrik
    LUSTEN ATT TRÄDGÅRDERA

    SvaraRadera
  6. Herlige bilder. Humler må hvile de også.. :)

    Synes du har en herlig blogg med masse inspirasjon!

    Lena

    SvaraRadera
  7. Jag såg en alldeles gul spindel på en maskros för ett tag sen, nu googlar jag och hamnar på samma spindel som den här. Den kan kamoflera sig och vara både gul och vit! Man lär sig nåt nytt nästan varje dag... :-)

    SvaraRadera