20110603

guldställe hittat - hvits trädgård.




vi tog en sväng med bilen, lillasyster och jag.
vi åkte till pixbo. upp för alla backar och till hvits trädgård. ett ställe som jag länge varit nyfiken på.
så fint.
så bra!
i en vanlig villaträdgård (av det större slaget) driver dom upp sina perenner. många av det ovanliga slaget. läs gärna om deras filosofi.

jag fick även en liten guidad tur i hennes trädgård. med en damm i size av en mindre insjö och ett jättefint woodland som hon hade skapat.


jag skulle ju egentligen inte alls ha något...


...men det slutade med att jag kom hem med en fin ljusrosa pärlvädd.
succisella inflexa "frosted pearls"


kommer bli snygg ihop med den grekiska i den rufsiga rabatten.

en rosa-vit praktriddarsporre. delphinium "sweethearts", hur ju inte en enda sedan innan och det känns som om det är något som verkligen passar här.


jättesöta fyllda nävor som jag aldrig sett innan. geranium himalayense "plenum".



och ett litet vackert monster till skuggrabatten. fylld blodört.
sanguinara canadensis multiplex.
tydligen blöder den på riktigt. med röd blomsaft när man delar den.
blommorna, som ser ut som små näckrosor kommer först. sedan kommer som riktigt raffiga bladen.
en snygging!



bilderna på växterna har jag snott hej vilt på nätet. om någon känner igen sig så säg till!

4 kommentarer:

  1. Men vad kul med en sån trädgård. Alltid fint att hitta nya guldställen som du säger. Ahh, vilka läckra växter du hittade. Vet du, igår beställde jag lite fröer och då blev jag såå sugen på den där blodörten.

    Du undrade lite om buxbomen jag satt som häck....
    Ja, jag ville få det 'färdigt' på en gång. Har satt plantorna med ungefär 10 - 15 cm mellanrum. På bilden där en av rabatterna är utgrävda bara, kan man i bakgrunden se en liten rundel med en buxbomhäck runt. Den är kanske 10 år gammal och plantorna sattes lika tätt då. Nu är den riktigt, riktigt tät. Tror att man behöver sätta så tätt, åtminstone hos mig i norr, för att man inte ska behöva vänta så många år för väntat resultat.

    Ha en toppensöndag!
    kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  2. Vilka fynd du gjort. Roligt att hitta ett nytt ställe att shoppa loss på.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Kul och gå på trädgårdsvisning, och kul att få hem lite nytt till den egna trädgården!

    SvaraRadera
  4. Fy sjutton vad grön jag blir, hittar inte den där fyllda blodörten, slut schluss out finns inte, oj oj vad fint det blir hos dig!
    Malin

    SvaraRadera