20110610

lökigt.


igår fick vi i ett mejl genom trädgårdsnätverket.
en mycket smart och driftig människa har ägnat sig åt tulpanräddning här i kommunen.
det är nämligen så att alla fina tulpaner som stått på de kommunala planteringarna nu i vår rivs upp och läggs på komposten.
dumt tyckte hon och frågade om hon kunde få ta några.
visst!
det var bara att hämta.
och igår mejlades det ut att det fanns tulpanlökar att hämta hemma hos henne.
fantastiskt bra initiativ!
jag åkte dit och fick med 40-50 med mig hem. det fanns massor och jag hade kunnat ta mer, men jag stannade där för det var en hel del andra som också hade anmält sitt intresse.
vilket jag förstår.

nu är det bara att plutta ner dom i jorden också!

(bilderna har jag lånat från mejlet vi fick)

6 kommentarer:

  1. jag vet, det är helt sjukt vilket slöseri. När jag jobbade på parkförvaltningen en sommar här i malmö insåg jag att de slängde alla lökar från vårplanteringarna. Då var jag snabbt framme och fyllde några kassar med Kejsarkronor och diverse narcisser till min lilla koloni, hade jag haft en trädgård hade jag tagit mycket mer! Bra gjort av henne!

    SvaraRadera
  2. Min mamma jobbade som trädgårdsmästare i Norrköping när jag var liten och även där slängde de alla lökar. Gissa om vår och våra bekantas trädgårdar var fyllda till bredden av lökväxter...? Min mamma var en av få som inte brydde sig om huruvida rådjuren käkade på tulpanerna eller inte, det fanns ju i överflöd ändå!
    Jag var på vippen att fråga på Liseberg sist jag var där och senare har jag hört att de anställda där får ta hem gamla lökar. Första och enda gången jag har känt att "Liseberg vore ju inte så pjåkigt att jobba på"... ;)

    Tack för senast, det var jättetrevligt. J hälsar och tackar även han för växterna!

    SvaraRadera
  3. Härligt med återbruk av blomsterlökarna hos kommuninnevånarna - ni får se det som en skatterabatt :-)

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  4. Jag har också hämtat...vilken LYCKA!!!

    SvaraRadera
  5. Verkligen trist att det bara slängs annars.....

    SvaraRadera
  6. WOW, vilken toppengrej!!!
    Ha en nmysig helg!
    /Ruben

    SvaraRadera