20110702

gräsligt yvigt.


vid dammen växer dom olika gräsen så det knakar.
och jag väntar på dagliljorna och astilben.
irisarna har blommat över.
och dammen behöver rensas på näckrosor. det är för mycket just nu.


nu blommar grekvädden tillsammans med veronikan och jätteverbenan. och snart kommer dom andra (nyinköpta för i år) puderrosa pärlvädd och vit vädd.


men vad sjutton gör man av dom gamla irisarna?
jag har klippt bort blommornas fröställningar och ruggarna är bara stora och i vägen för det som vill fram under och vid sidan.
det blir liksom inte så snyggt. och att kapa dom helt blir ännu fulare.

hur gör man?

7 kommentarer:

  1. Så vackert och frodigt! Ja du, jag hade grävt upp irisbestånden, delat och återplanterat några mindre ruggar. de andra hade fått nya platser eller så hade jag gett bort dem till bättre behövande...

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Tyvärr jag vet inte. Jag brukar bara lida med eländet resten av året...
    Men vad fint du har det ändå. Grekvädden är så fin i sällskap med de andra växterna invid. /Mimi

    SvaraRadera
  3. Oj vad fint med allt gräs. Vet du förresten vad de typer heter som ni har ?

    Jag älskar sånt, och funderar på att gå köpa lite...

    SvaraRadera
  4. Vackert med gräs, grekvädd, veronika och jätteverbena.
    Ja dela och gräva upp är nog receptet. Har en iris här i en rabatt enda stället på vår 20 000 kvadratmeter stora tomt med lera, har försökt dela men det är som betong, får ta spettet till hjälp..

    SvaraRadera
  5. Gode billeder.
    Hvor ser det bare skøn ud med alle de græsser. Jeg holder utroligt meget af græs og jeg er ved at planlægge at lave et bed med forskellige græsser. Håber jeg når det her i år.
    Tak for kigget.

    SvaraRadera
  6. tim: det är olika sorter miscantus. jag vet inte riktigt vad dom heter. randgräs har jag kunnat identifiera. möjligtvis elefantgräs - det största... det finns en bra bok om gräs. "gräs och bambu" tror jag den heter.

    SvaraRadera
  7. Tackar.... bra tips om boken.

    SvaraRadera