20110904

180 lökar senare.


i dag hade jag en heldag i trädgården...själv!
vädret var det ju inget fel på.
hade köpt ett antal lökar och fjuttade ner dom på olika platser.
hur gör ni? använder ni lökjärn?
måste vara det mest krångliga sättet. jorden fastnar, det funkar ju bara till en lök i taget. en stor, och då är ju inte djupet rätt ändå.
nä, tacka vet jag vanlig hederlig planteringsspade.

gräset blommar nu. så fint. och rasslade på i vinden idag.

ulleternell och alunrot.


på berget börjar den vingade benveden skifta färg.


planterade två olika typer av kärleksört tillsammans med den något förskrämda perovskian och stäppsalvian.




dammen är lite vanskött just nu. måste fixa ny el ut till pumpens generator.
är riktigt dålig på skötsel av den. känner att jag måste lära mig mer.
någon som har några tips om var?

gillar det lite vissnande, rufsiga på hösten!


här kommer det växa pingst och påskliljor tillsammans med den kaukasisk förgätmigejen jack frost. ser inte mycket ut för världen just nu....

...men vänta bara!

14 kommentarer:

  1. En dag själv i trädgården låter alldeles , alldeles underbart! Och lökar sätter jag som du med planteringssspade. kram Sophia

    SvaraRadera
  2. åå jag har inte börjat än med lökplanteringen...måste nog rappa på lite:) jag använder planteringsspadenjag då jag gräver ner lökar.
    Ha det gott!!

    SvaraRadera
  3. Så frodigt du har det och prydnadsgräsen är så fina... Jätteläckert med den vingade benvedens höstfärg.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  4. Etthundraåttio lökar!!! Men, människa - har du vunnit på lotteri? :-)

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  5. ruben: ja, det var ju det jag gjorde! och mycket till på köpet!

    SvaraRadera
  6. 180 lökar? å ligger jag i lä. Just nu iaf, jag har nog köpt ungefär lika många totalt. Fast jag ska ju fylla två trädgårdar och totalt 5500 m2, så det går ju åt... :)

    SvaraRadera
  7. Har kikat runt lite. Använder spade när jag planterar lökar. Tycker det går fortast!Hälsningar Christina

    SvaraRadera
  8. 180 lökar!!! Ett lökjärn hade ju tagit en evighet. Även jag använder spade till mina ca 30 st.
    Vilka fantastiska höstfärger du har i trädgården. Vackert!!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Många lökar var det ;o) Själv har jag tryckt ner några som legat och suckat efter jord hela sommaren. Tog en massa tulpanlökar som ändå skulle slängas när kommunen gjorde om sina vårrabatter till sommarrabatter. Hälften kom i jord då (med lökjärn)och hälften nu... nån månad senare. Fast de var fasta å fina, så de tar sig nog.

    Din trädgård ser fantastisk ut!

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  10. Många lökar - tog tid att gräva ned gissar jag :) men vad fint det blir till våren!! Jag brukar spaden och gräver ett hål, stoppar ned lökarna lite huller om buller och hoppas de skall komma upp ur jorden i bukettform :)

    Vackra bilder från din trädgård - gillar den med rödbladig kärleksört och benveden ? i bakgrunden.

    Ha en bra vecka :)

    SvaraRadera
  11. Du har en underbar trädgård - liksom bloggen som ligger på min topp fem.

    Vilka är träden på de två sista bilderna? /Mariette

    SvaraRadera
  12. martiette: tack!
    på den allra sista bilden ser man ett klotkörsbär.
    och vid-fågelbadet en hängkaragan.

    SvaraRadera