20120115

andas. lite. och. vänta. lite. till.


jag ska bara ge fåglarna lite mat.
har några minuter på mig mellan det ena och det andra.

ut.

koltrasten sitter som ett svart kommatecken i parkolvonet och surar och fryser och väntar.
om den hade haft en klocka på sig hade den tittat på den och sedan fortsatt blänga in i köksfönstret.

jag har inte varit bra på detta i år.
och dom få gånger dom stackars småfåglarna har fått mat så kommer det pubertalt skräniga skatgänget som föddes förra våren och nu är i sitt esse och flaxar runt och skak-svätter ut alla solrosfrön ur den dyra matanordningen som är gjord för att stora elaka fåglar dumt ska titta på utanför nätbollen när talgoxar och blåmesar tryggt äter inne i nätbollen.

så är det inte här i livet.
dom elaka är tyvärr inte alltid dom mest ointelligenta.

fast skator kanske är charmiga?
eller?
fast dom bajsar väldigt mycket. och retar katter väldigt bra, och har inte det trevligaste mest generösa beteendet mot andra.
som är små och fryser.

en skata fick katten sigge tag på.
den låg rigor mortisstel vid tujorna för några helger sedan.
jag bar bort den i en påse och försökte slänga den utanför tomten högt uppe i syrenerna som en liten varning eller påminnelse för hans syskon.

dom käkade upp brorsan.
så är dom, skatorna.

hur som helst.
att ge fåglarna mat är en bra anledning att gå ut.
se och vara.

jag saknar min trädgård så mycket nu när jag jobbar och går i mörker och kommer hem i samma.
jag saknar att se den i dagsljus.
på helgerna är det tusen grejer som ska göras men vi kollar in varandra lite. trädgården och jag.
jag säger till den att jag tänker faktiskt på dig.
på kvällarna, när jag ska sova tänker jag på var vi ska göra sen. du och jag.
jag har planer för oss.
jag tänker på hur fin du kommer vara när lökarna jag satte i höstas har kommit upp.
hur gott du kommer att lukta i maj när alla olvonen blommar.
och hur mjukt gräset känns när det är som grönast i maj.

och om jag har tur har inte koltrasten tröttnat på oss, trädgården och mig.
om jag har tur så sjunger han då.

fasiken, vad jag längtar till våren.






1 kommentar:

  1. Ja! Jag med, längtar så fruktanvärt mycket. Har försökt vara ut i trädgården några gånger … rensat lite ogräs, men ja – det är ju vinter. Ljust idag iallafall!

    SvaraRadera