20120125

krollilja



bild från allt om trädgård
har kikat runt efter krollilje-fröer. skulle jättegärna ha sådana (helst vita) och tror att dom kan passa fint in under hängbjörken där det just nu mest växer jordreva.
men blir lite skrajsen när man måste vänta i fem år innan dom ens blommar och kanske två år innan dom ens gror. kanske är det bättre att försöka sig på dom i färdigt format så att säga?
eller? kunde ju vara ganska så coolt när man efter fem år (om man lyckas) ser den första blomman också...

4 kommentarer:

  1. Nä, jag hade aldrig haft tålamod... men jag har köpt vita krolliljor på sta-marknader riktigt billigt och bra :-)

    SvaraRadera
  2. Om man inte har så bråttom skulle det ju va roligt att se om man lyckats efter så många år! Jag köpte från på impecta en gång, men sådden glömdes bort när vi flyttade..
    /Cika

    SvaraRadera
  3. Ja, risken är ju faktiskt att man glömmer bort dem innan de kommer igång att börja blomma, men visst vore det lite coolt. Otroligt att det kan ta sån tid egentligen.

    Trevlig helg!
    Annika

    SvaraRadera
  4. Jag har både vita och röda och försöker få de vita att föröka sig - för de är så vackra i skuggan. Sprider ut frön och håller tummarna, men misstänker att de kommer att bli rosa när de väl kommer i blom... Osäker på om det är mina försök eller naturens egen spridning som visar sig egentligen. Har vågat mig på att ta upp en lök för att dela på. Det går ju snabbare och det blir då säkert vita blommor av dem.

    SvaraRadera