20120124

snart-så!

nu kommer snart den där tiden då man har gröna tråg i varenda fönster.
det löjligt skojiga nöjet att kolla in när något gror.
lika fantastiskt varje gång.
sen är det dags att hänga upp växtbelysningen i källaren igen.
det funkade jättebra förra året.
jag köpte billiga lysrörsarmaturer på rusta.
dom hade det på extrapris i februari, och det skulle inte förvåna mig om samma kampanj återkommer i år.
dom vägde inte mycket så det var en enkel sak att bara hänga upp dom med trådar som man höjde allt efter som plantorna tog sig.
i med lysrör med kallvitt dagsljus.
man behöver inte ha dyra specialblomljus. bara det är dagsljuslikt.
i källaren är det ca 15 grader där dom står, idealiskt för plantorna som inte ränner iväg och blir för långa och rangliga.

i år har det blivit två sorters luktärt.
frolic och franciscus cupani
ringblomma, triangle flaschback
indiankrasse , alaska salmon orange
roseniberis, rose flash
gråmalva
blomman för dagen
rödmalva, mystic merlin
lammtunga, hails in spain
rosenskära, candy stripe

det blir nog något från botaniska också.
sedan börjar curlandet av växter in och ut ur uterummet.

bilderna är från förra året. då var det dahlior som gällde. nu ligger knölarna och sover i backar i källaren. snart är det väckningsdags för dom med.





1 kommentar:

  1. Det kliar i mina fingrar när jag ser på dina bilder! Tack för tipset om Rusta, det får bli ett gäng sådana för min del också. Nu har jag ju större ytor att ställa lådorna på! :D

    SvaraRadera