20120211

perennsådd.


hög tid och kanske lite försent, sådde jag perenner i går. hade beställt fröer från botaniska och fick iallafall 4 av 7 sorter.
jag hade lite frågor och mejlade en duktig människa och fick hjälp. hon har massor av bra tips på sin blogg.
kanske är det så att jag sått dom lite för sent. dom behöver ibland en kylperiod på 8 veckor.
jag har dom ute i uterummet som håller ca fem grader nu. ska ställa ut alla så småningom.
måste bara fixa ett nät eller liknande att ha dom under så att dom får vara i fred.

och så får vi verkligen hoppas att kylan håller i sig runt 0 grader fram till slutet av april!




bild: impecta
porslinsanemon.
egentligen ska dom sås direkt från färska frön på hösten. men dessa från konnässörsklubben, botaniska har säkert iallafall fått den bästa av omvårdnad och förvaring.


bild odla.nu
vit krollilja.
det tar fem år innan dom blommar. och dom ska inte planteras ut förrän nästa år. (orkar jag dutta med dom?)
efter jag hade sått dom så såg jag att dom helst inte ska skolas om första året. har jag satt dom i för små krukor kanske? får väl skära av botten på dom och placera i mer näringsrik jord om dom skulle få ont om mat.


bild: helens trädgård
snöruta.
en annan fining från konnässörsklubben som jag hoppas på.


amurriddarsporre.
också från botaniska.


bild: ann sofiero
gråmalva.
köpte fröerna från impecta.

3 kommentarer:

  1. Det ryktas att konnässörsklubbsfröerna förvaras på alldeles utmärkt sätt innan de skickas :) Lycka till med sådderna!

    SvaraRadera
  2. Åh, porslinsanemonen ser ljuvlig ut! Jag får nog ta en tur förbi botan...

    SvaraRadera
  3. Lycka till med sådderna!

    Önskar dig en härlig veckan!

    SvaraRadera