20120415

och nu då?

jag har haft en stor anskrämlig lövkompost av kompostgaller under den fina, fina hängbjörken.
idag skördade jag den, blandade ut i rabatter där det behövdes och spridde ut resten under björken. det räcker med en isolerad kompost just nu. men någon gång i framtiden ska jag nog köpa och bygga en rejäl i trä.
det är ju en så fin plats där under björken... speciellt på våren innan det blir alldeles för mörkt.
jag funderar på att sätta mängder av vårlökar där... eller täcka med myskmadra....eller hostor...eller nåt annat vitt... kanske gullvivor... massa liljekonvalj...förgätmigej...ormöga...astilbe?
hjäääälp!
vad ska jag göra? tips mottages tacksamt. ni ser på bilden längre ner att det blir hyfsat mörkt under på sommaren.
just nu står ett par rätt så bedagade julrosor, lite röd och blå lungört där och runt kanterna har jag jättedaggkåpa.

var snälla och hjälp mig.
vad tycker ni? tips mottages tacksamt.







ser ni, där under björken. komposten som numera är ett minne blott.

5 kommentarer:

  1. Plister har jag under mitt gamla äppelträd. Både rosenplister och gulplister. Jag tycker att både växtsättet och bladmönstret är så fantastiskt vackra.

    SvaraRadera
  2. Jag lägger min röst på ormbunkar - blir lite skogskänsla av det och man kan fortfarande gå i det utan att vara alltför rädd för att trampa sönder något.

    SvaraRadera
  3. MItt tips är kaukasisk förgätmigej. Dom små blommorna lyser som små blå ljuspunkter i skuggan på våren. Efter blomningen är ju bladen stora och vackra och täcker allt så slipper man ogräs.
    /malin

    SvaraRadera
  4. Håller med Malins tips, något färggrant så att djupet i lövgrottan syns :)
    allt gott
    Annso

    SvaraRadera
  5. Jag röstar på Myskmadra! Jag gillar verkligen myskmadran...//Anette

    SvaraRadera