20120503

mitt vildaste hörn.



jag har en upphöjd rabatt och mitt i den står ett gammalt äppelträd med en enorm summer snow. det är nog mera ett klematisträd än ett äppelträd om man tänker efter. stammen på klematisen är 20-30 cm i diameter.
under den växer allt utan kontroll. eller jag låtsas att jag
har kontroll och att det ska vara som det är. för det är faktiskt rätt fint.
nu på våren brer sig ogräset svalörten ut sig och blandas med nunneört, balkansippor, sippsmörskål, gulsippa, aklejarosetter, ormöga, förgätmigej och fina röda blad som så småningom visar sig vara astilbe.
lite som en vacker skogsbacke tänker jag och struntar i svalörten. för jag vet att när den sen har blommat färdigt försvinner den bara tillbaka ner i jorden och att rensa den tjänar ingenting till. det finns små, små lökaktiga knölar som ju mer man petar i dom desto fler blir dom.
sen om några veckor tar aklejorna över.

och det är inte helt fel det heller!










2 kommentarer:

  1. Det är så vackert med de röda astilbebladen som sticker upp bland allt vårblom! Och svalörten passar väl? Och det är ju inget problem om den bara försvinner när våren är över. Värre då med typ åkervinda... åh detta hell till ogräs!

    SvaraRadera
  2. Jag älskar svalört de är suveräna marktäckare i woodland under våren. Älskar deras bladkontrast mot vårlök

    SvaraRadera