20120612

annars då?

jorrå.
som sagt. robinian blommar. ingen värstingblomning i år. det verkar vara som med gullregnet varannat år som gäller.

men blommorna är snygga.


och nävorna på västsidan av huset, som jag skrev om för ett tag sedan. nu är dom som finast.
jag håller kanske på att ta knäcken på dom med daggkåpa. som brer ut sig och är extremt frodig i år. ska nog ta bort den. trots att den är snygg ihop med dom.

första blomman av egensått i år.
en rosenskära.

blodolvon. med låtsasblommor i kanterna. lite för syns skull - för att dra åt sig insekter.
dom är smarta dom där blodolvonen.


den minsta gulligaste. den lilla gråslöjan. 'gypsophilia cerastoides pink'.
köpte den av peter korn på lisebergs trädgårdsdagar förra året.

kantnepetan tar för sig. det står några nyplanterade pioner bakom. jag är skeptisk till om dom blommar i år.

och den där jättevallmon jag inte kom ihåg färgen på. vad glad jag blev.
den snygga, laxrosa var det ju!



4 kommentarer:

  1. Då jag ser andras bloggar, och då inte bara dem längre söderut, misstänker jag alltid att min trädgård ligger i en annan växtzon. Hos mig har tulpanerna knappt blommat över, men vare sig nävor eller andra blommor har kommit igång. Jag längtar efter nävorna. Det är så vackert ju!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag har sagt (skrivit...) det förut, men det tål att upprepas... Så många fina bilder du har i din blogg... och läsvärda texter! Fortsätt så! Ja, jättevalmon i den laxrosa färgen är så snygg. Och jag gillar de tunna, papperslika blombladen. Mina har också precis börjat blomma och man blir så glad!

    Ha det så bra!
    Hälsningar Höstanemon

    SvaraRadera
  3. Jeg kom tilfældigt forbi din blog.
    Hvor ser det godt ud.
    Mange smukke blomster.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god dag.

    SvaraRadera
  4. Hej fina Lotta med fina trädgården! Gillar verkligen dina krispiga bilder. Känns nästan som man kan sträcka ut handen och ta på växtligheten. Underbart!

    SvaraRadera