20120606

svenska flaggan blommar hos Peter Korn. del 1

egentligen var vi bara ute en sväng hem från ikea när lillebror somnade i bilen och vi bestämde oss för att köra någonstans så han skulle få sova lite. peter korns trädgård låg på ett lagom avstånd.
vilken tur att vi åkte dit!
jag har ju hört honom berätta och sett bilder från hans trädgård.
men det här var nog något av det finaste jag sett i trädgårdsväg.
helt fantastiskt vad han skapat under nio år.
helt själv.
dagen till ära så kör jag ett blågult tema med bergvallmo, meconopsis betonicifolia och gula ranunklar (tror jag att det är, eller?)
bergvallmon blommade som bara den och den är helt otroligt blå.
som en liten svensk flagga i miniatyr.
peter berättade att han hållit på i fem år och försöka få bergvallmon att gro, utan bra resultat. men då förra året så grodde dom som krasse. lömska blomster dom där!
så han har ett antal kvar till försäljning.
såklart köpte jag en själv.

jag hade inte med mig kameran så bilderna är från iphonen. därav lite sissådär fotokvalitét.
det kommer mer från peter korns trädgård.
men detta var jag tvungen att blogga om på svenska flaggans dag och allt.










6 kommentarer:

  1. Vilket super härligt svenskt hav av blommer, superfint.
    Tack för titten hos dig, roligt när man finner nya härliga trädgårdsbloggar.

    Anna

    SvaraRadera
  2. Häftigt ställe! Jag var där för typ 5 år sedan och det måste ju ha hänt en del sen dess med det tempo som han gräver!!

    SvaraRadera
  3. Vad fint! Jag har inte kommit iväg dit än, men i sommar kanske. Dom gula skulle jag säga är smörbollar, någon trädgårdsvariant kanske. Finns en jättefin blekgul sort också.

    SvaraRadera
  4. Vilket härligt sommar hav av blommor, det är riktigt havsblått, härlig sida du har.
    Ulrika

    SvaraRadera
  5. Ja Peters trädgård är verkligen fantastisk! Har varit där en gång, måste absolut tillbaka.

    Tror inte de gula är ranunklet, de är liksom för blanka... Underbara blå och gula färger!

    Kram Birgit

    SvaraRadera
  6. Beautiful photo, despite being from a phone camera. I think that you are right about the yellow flowers being ranunculus. So pretty with the poppies! A nice combination.

    SvaraRadera