20120707

mina lurviga kompisar.


för två år sedan hittade jag denna lilla saken vid ett hål i marken på berget.
nu har det hålet fått nya invånare. också lurviga, fast gulsvarta.
det är en jämn trafik humlor som flyger ner på marken och fram och tillbaka på samma ställe där jag hittade mus eller råttungen.
googlade humlebo för att verkligen kolla om det verkligen var så att dom bor i marken.
jo, så kan dom bo. tydligen gillar dom gamla övergivna musbon.

och det allra gulligaste är att dom tydligen ruvar sina ägg där i hålan i jorden.


6 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder du tagit på dem! /Mimi

    SvaraRadera
  2. Fina bilder på lurviga vänner. Humlor är verkligen trevliga kompisar i trädgården.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Humlor gillar man, och kan man upplåta en liten plats till dem så är det perfekt. Var det inte lite kris för dem (eller en viss sort kanske) för ett tag sen? Det pratades mycket om att göra det lätt för humlor att bosätta sig i din trädgård. Du får väl se det som om du bidrar till humlornas bevarande i naturen. Snygga bilder föresten!
    Ha en bra söndag
    Johanna

    SvaraRadera
  4. Om man gör ett eget humlebo ska man visst lägga dit musbajs så hittar dom det. Såg det på ett danskt halvträdgårdsaktigt program häromdagen!

    SvaraRadera
  5. Underbara bilder!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  6. Härligt! Var rädd om humlorna! Jag har inte hittat var "mina" bor än, så jag vågar inte gräva runt överallt riktigt än.

    Finns en award till dig att hämta hos mig, om du vill ha den!

    SvaraRadera