20120806

ombyggnad. uppstartsmöte med byggaren.

nästa år den 6 augusti kommer ingenting vara sig likt. i allafall inte huset.
då har vi en övervåning med kupa på baksidan och en frontutbyggnad med en rejäl hall och allrum på övervåningen på framsidan.
nu har vi äntligen valt byggare och i morgon kommer dom och ställningsfirman hit och tittar lite närmare.
sen sätter vi oss och går igenom mer noggrant om vad vi kan spara på och var vi ska ändra.
och gör därefter en tydligare beskrivning och ett kontrakt.
vi har kontaktat en besiktningsman som kommer att vara med oss under hela resan och göra delbesiktningar under tiden.
det känns tryggt.
vi är ännu inte helt klara på om vi kommer att ha bandtäckt plåttak eller ett lertegeltak. plåttak är ju helt klart snyggare, men om man sparar en hundratusing på att lägga tegel istället så känns det som ett enkelt val. det kommer ju ändå bli dyrare än vad man tror.
tar gärna emot tips och kloka ord angående detta. kanske vet ni några bra bloggar som har gjort samma resa? jag har några på min lista men tar gärna emot tips på fler.
huuu. nervöst.

7 kommentarer:

  1. Lycka till med mötet och hoppas allt kommer att bli som Ni vill. Du ville ha synpunkter på taket...mitt tycke är tegelpannor, därför att jag tycker det harmonerar med din underbara omgivning. Men som sagt va, det kommer bli super hur du än gör. Kram / Therése

    SvaraRadera
  2. Hej, vilken trevlig blogg! Hit kommer jag tillbaka! :)

    Det låter oerhört spännande med utbyggnaden, jag förstår att det är pirrigt! Det ska bli spännande att följa med i bygget!

    SvaraRadera
  3. Dette blir spennende! Ønsker dere lykke til!

    Klem Vivi

    SvaraRadera
  4. Och jag kommer följa er på resan! Heja er! Det kommer bli så bra!

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Åh, det kommer att bli riktigt fint, ert nygamla hus! Det ska bli så spännande att följa bygget. Lycka till med allt (och bra med en besiktningsman...)!

    Hälsningar Höstanemon

    SvaraRadera
  6. Lycka till med er resa! Hoppas att man får se någon blid på hur det går, vi börjar äntligen bli klara med de sista småsakerna efter 5 år.
    //Jenny

    SvaraRadera
  7. hej igen, nu får du allt visa lite sensommarbilder från din fina trädgård :)

    SvaraRadera