20130512

mysteriet bland porslinsanemonerna.

jag har, vad jag vet två proslinsanemoner, som kommer så fint i år igen!
några pyttepyttesmå i krukor som jag sådde förra året verkar också ha klarat sig.
men nu har det dykt upp något som jag tror klätt ut sig. (fast inte så bra) som en porslinsanemon.
bara jag visste vad det var! än så länge vågar jag inte ta bort den. jag vet att jag satt en del lundväxter där förra året, men dumt nog har jag inte noterat vad jag satt.

vad är detta?
har fått en del förslag på instagram om astilbe, men jag har flera olika sorter och astilbeblad är mer ludna.
det mest möjliga antagandet är plymspirea, som linda gissade på. har jämfört med en som jag har alldeles utanför tomtan (på ett helt annat ställe) och tycker att det kan vara så...
men lägger ut en fråga här med. är det någon som vill försöka sig på en gissning?

vågar inte ta bort det ännu...

dom två större är porslinsanemoner. den lilla trodde jag var en tills jag tittade närmare efter...

här är den lille mysko rackaren. lite mer gulgröna, mattare blad och lite rödare stjälk.

om man jämför med porslinsanemonens lite mer glansiga blad så ser man skillnad!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar