20130506

tjältorka.

det är inte bara gräsmattan som fått sig en törn denna vinter. våren har varit skoningslös mot allt vintergrönt. det var ju en lång period med sol, sol, sol och iskallla nätter som gjorde att mycket hos mig har drabbats av tjältorka. jag tänker att jag väntar ett tag till, men jag tror att mina enar på berget sett sina bästa dagar. murgröna, vintergröna, rosor har också fått sig en knäck.
egentligen är jag inte jätteförtjust i stickiga barrväxter, men här har dom verkligen fyllt sin funktion.
kanske blir det samma eller iallafall liknande. men jag tar gärna emot tips på vad jag kan ersätta dom med OM dom nu inte kommer igång.
på berget växer också vingad benved, silverpäron, buskmagnolia, och bergenia.

tips och förslag tack!



2 kommentarer:

  1. Oj, det ser deppigt ut. Tja stendött faktiskt. Nya vintergröna buskar är ju aldrig fel.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag ser gulbruna buskar överallt, vilken tragisk vår för många växter. I min egen trädgård verkar alla japanska järnekar stendöda, inkl buskrosling mm. Trist!

    Undrar vad du ska hitta på nu, måste ju vara nåt som klarar det torra läget... hur är det med jorden där på berget?

    SvaraRadera